24/8/10

Συμπεριφορά προς άτομο που πάσχει από ψύχωση, όταν βρίσκεται σε κρίση

Πολύ συχνά όταν ένα μέλος της οικογένειας πάσχει, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια σοβαρή κρίση. Όταν συμβεί αυτό μπορούμε να κάνουμε κάποιες κινήσεις για να μειώσουμε ή να αποφύγουμε μια καταστροφή. Ιδανικά, χρειάζεται να αντιστρέψουμε την επιδείνωση των ψυχωσικών συμπτωμάτων και να παράσχουμε άμεση προστασία και στήριξη στο άρρωστο άτομο.

Συχνά, ένα άτομο, ξαφνικά, χάνει τον απόλυτο έλεγχο των σκέψεών του, των συναισθημάτων του και της συμπεριφοράς του. Η οικογένεια και οι φίλοι αντιλαμβάνονται κάποιες συμπεριφορές που τους ανησυχούν: αϋπνία, επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες, καχυποψία, απρόβλεπτες εκρήξεις. Σ' αυτά τ' αρχικά στάδια η κρίση μπορεί, κάποιες φορές, ν' αποφευχθεί.

Πολύ συχνά το άτομο έχει διακόψει την φαρμακευτική αγωγή. Αν υποψιάζεστε κάτι τέτοιο, προσπαθήστε να το ενθαρρύνετε να πάει στο γιατρό. Αν δεν δεχτεί, πρέπει εσείς να επικοινωνήσετε με το γιατρό τηλεφωνικά για συμβουλή. Μην κάνετε κάτι που θα ταράξει περισσότερο τον ασθενή.
Να θυμάστε ότι και το ίδιο το άτομο είναι πολύ φοβισμένο από την έλλειψη ελέγχου του στα συναισθήματα και στις σκέψεις του. Δεχτείτε ότι το άτομο βιώνει μια «παραποιημένη πραγματικότητα». Σε εξαιρετικές περιπτώσεις το άτομο αντιδρά στις παραισθήσεις του (π.χ. κλείνει παράθυρα κλπ). Πρέπει να μείνετε ήρεμοι. Είναι άμεση η ανάγκη του για ιατρική φροντίδα. Όση ώρα περιμένετε το γιατρό σας προτείνουμε τα εξής:

• Θυμηθείτε ότι δεν μπορείτε να συζητήσετε λογικά με τον ασθενή.
• Μην εκφράζετε εκνευρισμό ή θυμό.
• Μην απειλείτε. Αυτό μπορεί να ερμηνευθεί σαν παιχνίδι εξουσίας και ν' αυξήσει την επιθετική συμπεριφορά του ασθενή.
• Μην φωνάζετε. Αν ο άρρωστος φαίνεται να μην ακούει, δεν οφείλεται στην κακή του ακοή, περίεργες σκέψεις παρεμβαίνουν και τον εμποδίζουν ν' ακούσει.
• Μην κριτικάρετε. Θα χειροτερέψετε τα πράγματα.
• Μην μαλώνετε με άλλα μέλη της οικογένειας για το ποιος φταίει. Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή.
• Μην πιέζετε τον ασθενή να φτάσει στα άκρα. Μπορεί ν' αποβεί τραγικό.
• Μην στέκεστε από πάνω του αν είναι καθιστός. Αντίθετα καθίστε εσείς.
• Αποφύγετε να τον κοιτάτε συνέχεια στα μάτια ή να τον ακουμπάτε.
• Αν έχει κάποια λογικά αιτήματα, συμμορφωθείτε.
• Μην φράζετε την πόρτα. Όμως προσπαθήστε να βρίσκεστε μεταξύ του συγγενή σας και της εξόδου.
• Μειώστε άμεσα άλλες περισπάσεις ( κλείστε το ραδιόφωνο, την ΤV κλπ. ).
• Εκφράστε κατανόηση γι' αυτό που περνάει ο συγγενής σας.
• Μιλάτε ήσυχα, σταθερά και απλά.
• Αν γίνει βίαιος, μην διστάσετε να καλέσετε την αστυνομία. Εξηγείστε ότι ο συγγενής σας είναι σοβαρά άρρωστος. Αν είστε μόνοι φωνάξτε κάποιο φίλο ή συγγενή να κάτσει μαζί σας μέχρι να έρθει η βοήθεια.
• Ειδοποιείστε τον γιατρό σας το γρηγορότερο δυνατόν.
• Έχετε πάντα κοντά σας τα τηλέφωνα ανάγκης.

Όταν περάσει η κρίση, η οικογένεια προσπαθεί να βρει τους λόγους γι' αυτήν την κατάσταση. Είναι λογικό να θέλουμε εξηγήσεις. Είναι όμως σημαντικό, η οικογένεια να μην κατηγορεί τον εαυτό της ή άλλους για την συμπεριφορά του ασθενή.
Δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες για το τι δημιουργεί μια κρίση και γιατί η βίαιη συμπεριφορά είναι τόσο απρόβλεπτη. Ένας παράγοντας όμως, είναι ιδιαίτερα σημαντικός: η συνεχής λήψη των φαρμάκων ελαττώνει σημαντικά την περίπτωση υποτροπής και μια πιθανή κρίση.


Διαβάστε περισσότερα για την αντιμετώπιση της ψύχωσης στο psynet στο οποίο βρήκαμε και το παραπάνω απόσπασμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:


Περιγράφουμε την πορεία ανακάλυψης στην οδό ψυχικής υγείας. Μιλάμε με ανθρώπους που συναντάμε καθοδόν και καταγράφουμε με ημερολογιακή διάταξη τις κινήσεις μας για την επίτευξη των σκοπών μας. Το γράψιμο έχει γίνει αφορμή να γνωρίσουμε ανθρώπους και να διατηρήσουμε μια δυναμική που μας φέρνει πιο κοντά.